torsdag 3. april 2014

Lillegull på tur til Voldsløkka

"Skal vi dra på tur i dag, Harald?"
"Jaaaa!"
Harald løper ut i gangen. "Dress" sier han. "Ja, vi må ha på dressen" sier jeg. Jeg spør Harald om det er noe mer vi må ha på oss når vi skal på tur. Han er raskt ute med å finne frem skoene sine. "Skoa ja, de må vi ha på". Sammen finner vi fram lue, votter og det andre tøyet vi trenger når vi skal på tur. Når alt tøyet er på beveger Harald seg mot døra. Han stopper ved den svarte tøyposen som henger på en knagg på veggen. "Denne?" sier Harald, og ser spørrende på meg. "Oi, vest ja, det var det bra du husket på!" sier jeg og hjelper han slik at han får på seg en gul vest :)

Denne lille praksisfortellingen synes jeg sier noe om hvor kompetente de minste barna i barnehagen er. Barn kan utrolig mye, og det er viktig at vi som voksne gir de muligheten til å vise at de nettopp kan.

Dagens tur gikk til Voldsløkka. I strålende sol tuslet vi avgårde :) På grunn av noen litt desorienterte voksne ble turen bort til Voldsløkka litt ekstra lang i dag, men vi fikk sett utrolig mange biler, busser og lastebiler på veien, så barna koste seg som bare det. Vel fremme ble det tid til både litt klatring, husking og løping, før vi fant frem mat og drikke. Maten smaker ekstra godt i friluft :) Så tuslet vi tilbake til barnehagen for å ta en liten powernap og lade batteriene. Nå er vi straks klare for en solrik og energisk ettermiddag :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar