Da vi tittet på ustillingen gjenkjente barna mange av dyrene som var ustilt og flere av barna spurte om dette var levende dyr. Jeg forklarte det at dyrene var utstoppet og at dyrene var døde, men at pelsen og det utenpå dyrene var ekte dyr. Flere av barna undret seg over hvor alt som var inne i dyret var og hvordan de kunne se ut som "ekte" dyr uten å leve. Jeg sa at hvis dyrene enda hadde levd hadde de ikke vært på museum slik at vi kunne se de, men at de da ville levd ute i det fri eller som noen av barna nevnte at de ville være i dyrehager. Jeg opplevde det at barna reflekterte mye rundt dette om hvordan dyrene ikke levde, hvorfor de var på museum og var veldig interessert i å vite mer om de ulike dyrene vi så gjennom runden vår inne på museet. Besøket satt i gang mange fine refleksjoner som vi vil ta med oss i videre jobbing med tema dyr, og det var spennende å se hvordan barna løp ivrige rundt fra vindu til vindu for å utforske/se på hvilke ulike dyr som var på museet.
Da vi hadde gått ut fra museet satt vi oss utenfor på noen benker hvor vi tok frem tykt papir og kullstifter og barna fikk i oppgave å tegne dyr som de hadde sett inne på museet. Her ble det blant annet tegnet sommerfugler, bjørner, tigre og japanske stankelbeinkrabber.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar