I forbindelse med karius og baktus tema har vi bestemt oss for å lage tennene til Jens. I første omgang fant vi noen pappkasser som barna fikk male hvite. Det var ikke så lett å få brune kasser til å bli hvite, men siden vi hadde rikelig med hvitmaling var der bare å male lage på lage, vått i vått, til boksen ble hvit og fin. Barna malte tenner med stor iver, men vi har fortsatt en del kasser igjen som trenger å hvitmales. Planen er å lage en underkjeve med papptenner :-)
torsdag 8. november 2012
Perle-uro
En av de voksne hadde vært på besøk i en annen barnehage, og sett en kjempefin uro av perler! Hun tok med ideen tilbake, og fant frem et gammelt sykkelhjul vi hadde liggende på gjennbruksstasjonen. Hun fortalte barna at de først skulle perle på en snor, så skulle perlesnoren henges på hjulet. Perlinga satte i gang, men det var ikke lett! Tungene kom fort ut av munnen og konsentrasjonen var på topp!
Barna fikk virkelig trent på finmotorikken sin med å få tråden inni perla. Samtidig er tanken at barna nå utover de neste ukene skal få oppleve gleden ved å skape noe sammen, som igjen vil gi en god fellesskapsfølelse.
De tre bukkene bruse...
En del av hverdagen vår går på å bli kjent med norske folke-eventyr. De tre bukkene bruse er for tiden veldig populært inne på Tommeliten, og det brukes nå i samlingsstunder inne på avdelingen. Her er det først den voksne som forteller og "dramatiserer" med figurene. Etterpå får barna lov til å prøve litt.
Etiketter:
De tre bukkene bruse,
Dyr,
Samling,
Tommeliten
Operasjon sko, del to (+en)
Interessen for sko avtar definitivt ikke. Det har gått sport i å prøve alle sko man kommer over, spesielt de voksne sine.
Sammen utforsker de skoene, og prøver de. Dette kan på mange måter sees på som en begynnende form for paralell-lek, hvor barna har et felles leketema i skoene - som de jo alle har et forhold til. Når de leker er alles fokus på skoene, og det skaper et godt utgangspunkt for å øve seg på samspillet seg i mellom. Her kan det skapes gode relasjoner som følger barna inn i videre lek.
Sammen utforsker de skoene, og prøver de. Dette kan på mange måter sees på som en begynnende form for paralell-lek, hvor barna har et felles leketema i skoene - som de jo alle har et forhold til. Når de leker er alles fokus på skoene, og det skaper et godt utgangspunkt for å øve seg på samspillet seg i mellom. Her kan det skapes gode relasjoner som følger barna inn i videre lek.
søndag 4. november 2012
Jakten på det røde
På fredag var noen av barna med på gjenbruksstasjonen og bladde igjen om gamle ukeblad på jakten etter fargen rød. Vi klippet ut alt vi fant og laget en collagè sammen etterpå. Vi snakket også om hva vi tenkte på når vi hørte ordet rød, hvor noen tenkte på lepper, mens andre tenkte på julenissen. Barna fortalte også om rød ting de hadde hjemme i huset sitt og rimet med ordet rød:
Rødt - sprøtt - dødt
Rød - blø - sprø
Rød - spø - mø
fredag 2. november 2012
En helt uvanlig tur
På torsdag var førskolebarna på tur til Frognerparken, og det som visste seg å være en helt vanlig tur ble en ganske ekstraordinær tur da to politimenn dukket opp i parken. Politiet tok seg tid til å snakke med barna og svare på spørsmål, og de fikk på se håndjern og se på hva politiet hadde med seg av utstyr. Politimennen ga også en demonstrasjon av sirenene, men de kunne ikke sett på så høyt som de pleier for da ville folk tro at noe hadde skjedd. Da sa en av barna: "Ja, du kan jo ikke sette på sirene så høyt, for da vet tyven hvor du er og da rekker de å rømme før du tar dem".
Nå er det jul igjen, og nå er det jul igjen...
Vi skriver november, julebrusen, pepperkakene og klementinene har vært på plass i butikken i mange uker allerede. Så nå var det på tide at vi satte i gang med julesang!
Vi hadde en musikksamling og jeg ville lære barna noen sangleker. Og da var det jo perfekt å begynne med "Jeg gikk meg over sjø og land"! Barna holdt hverandre i hendene og alle som ville fikk være med. Etter de kjente versene lagde vi egne værs. Barna foreslo at vi skulle til "busse-land", "bile-land", "fiske-land" og en masse andre land.
Når vi var så godt i gang, sang vi like så greit "O jul med din glede" også. Her ble det plutselig hysterisk morsomt å gå i ring, for barna hadde fullstendig latterkrampe hele veien frem til refrenget.
Vi sang også "Hente, brenne, knuse, kaffien" som er en folketone. Denne ble litt vanskelig, med mye klapping, snurring og tramping. Så vi må nok øve mer på denne.
Vi hadde en musikksamling og jeg ville lære barna noen sangleker. Og da var det jo perfekt å begynne med "Jeg gikk meg over sjø og land"! Barna holdt hverandre i hendene og alle som ville fikk være med. Etter de kjente versene lagde vi egne værs. Barna foreslo at vi skulle til "busse-land", "bile-land", "fiske-land" og en masse andre land.
Når vi var så godt i gang, sang vi like så greit "O jul med din glede" også. Her ble det plutselig hysterisk morsomt å gå i ring, for barna hadde fullstendig latterkrampe hele veien frem til refrenget.
Vi sang også "Hente, brenne, knuse, kaffien" som er en folketone. Denne ble litt vanskelig, med mye klapping, snurring og tramping. Så vi må nok øve mer på denne.
Abonner på:
Innlegg (Atom)