fredag 28. mars 2014

Kompromiss og konfliktløsning


Ut i fra Kari Lamer sitt rammeprogram "Du og jeg og vi to!" har vi denne uken i førskolegruppene snakket om det å inngå kompromiss og konfliktløsning. Vi har fulgt metoden som blir beskrevet i dette rammeprogrammet, ICPS. ICPS har følgende fem punkter:

1. Klargjøring av problemet: hva, hvordan, hvem osv.
2. Forslag til løsning: barna kommer med løsninger, den voksne veileder.
3. Vurdere løsningsforslagene: barna vurderer løsningsforslagene alle kommer med og ser på konsekvensene av de ulike løsningene.
4. Valg av løsning: barna velger i fellesskap en løsning.
5. Den voksne følger opp og ser om barna opprettholder avtalen, eventuelt må barna sammen med den voksne komme med andre løsninger om avtalene ikke opprettholdes.

Vi leste historien fra temaheftet til Kari Lamer, "Da bordet gikk i to" og bukte modellen over for å finne mulige løsninger til hvordan barna i historien kunne løst konflikten seg i mellom. Barna i historien kranglet om en pappeske som jentene og guttene ville bruke som bord i hver sin lek. De forslagene barna kom med som kunne løse konflikten var blant annet at de kunne dele på pappesken, at først kunne guttene bruke den og så jentene eller omvendt. De mente også at de kunne leke sammen slik at alle kunne bruke pappesken og at de kunne kjøpe en til pappeske slik at de fikk hver sin pappeske å leke med. 

Etter vi hadde reflektert over denne historien fikk de som ville fortelle om konflikter de hadde hatt med hverandre og de fikk tegne historien på en whiteboard for å gå igjennom hendelsesforløpet sammen med resten av gruppen. Deretter snakket vi om hvordan konflikten ble løst og kom med andre alternative løsninger til hvordan denne kunne løses på. Under ser der en av jentene som tegnet en konflikt hun hadde vært i sammen med to andre jenter. To jentene lekte sammen og den siste jenta (til venstre i bildet) kom å spurte om hun ikke fikk være med å leke. De andre sa nei og fortalte at de ville leke i fred. Jenta ble lei seg og de begynte å krangle med hverandre. Vi gikk gjennom hele hendelsesforløpet å snakket om hvordan det er når noen vil leke i fred, hvordan vi kan inkludere andre inn i lek og at noen ganger kan man også leke alene. Mange fine refleksjoner kom frem og det vi til slutt ble enig om at hvis man krangler er det fint at man sier unnskyld, er snille med hverandre og blir venner igjen. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar