tirsdag 30. oktober 2012

Hvordan leker man når vinteren er på plass?

Endelig har vinteren kommet! I alle fall for en liten stund. Da blir det ekstra spennende å gå ut! Men hvordan skal man egentlig leke ute nå når det er masse is og snø på bakken? For de små som ikke husker sin forrige vinter er det mye å bli kjent med.  
 
 Vi fant isklumper på bakken. Jeg sa at vi kunne kjenne på de opp mot kinnet sitt.
"Det er kaldt!" sier Janita og ler godt. Like etter tar hun isklumpen opp mot ansiktet igjen for å kjenne igjen. Fortsatt er den så iskald at hun må flire igjen.
"Åh! Kald!" sier Edvard med en alvorlig mine, hver gang han tar isklumpen inntil kinnet.
Barna måtte også smake litt på isklumpen, alle sansene må jo tas i bruk når man skal bli kjent med noe nytt.
 
Vi fant også masse små isklumper liggende på bakken. Disse knuste og ble mange enda mindre biter når vi tråkket på de. Jeg foreslo at vi kunne lage et isslott med de. Barna hentet spader og gikk i gang med stor iver!

Tov hadde funnet en lang pinne som han kom gående med. Jeg spurte om han kunne tegne med den i snøen. Han viste meg at det gikk veldig fint! Flere andre barn ville også tegne. Tov delte gjerne opp pinnen i fler biter sånn at alle fikke en bit hver til å tegne med.
"Se en fisk!" sa Pelle og pekte på det han hadde tegnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar