torsdag 28. november 2013

Sanselek

I går kom det mange store pakker med nytt formingsmateriell, dette inspirerte til sanselek med de yngste på Gullfuglen. Jeg fant frem silkepapir, kreppapir og små myke, lodne baller i alle regnbuens farger. Jeg rev papiret opp i strimler og små biter. Alt sammen puttet jeg i en stor pappeske.

Inne på avdelingen ryddet vi avdelingen helt fri for andre ting som kunne ta bort oppmerksomheten før vi satte oss ned i en stor ring. Jeg satte esken foran meg uten å si noe mer om den. Vi sang "god morgen alle sammen" som vi alltid begynner samling med.

SÅ, løftet jeg opp esken. Barna fulgte spent med, ingen sa et ord. Jeg ristet på esken så vi kunne høre. Alle satt med store, spente øyne. Jeg satte esken ned igjen og åpnet den forsiktig. Ingen rørte seg, før jeg sa de kunne komme og se. Da reiste et par av barna seg opp, kom bort og tittet oppi esken. Litt etter litt kom flere bort. Noen stakk hendene umiddelbart oppi esken og dro opp bit etter bit. Flere av barna ropte "ball" da de fikk øye på de små ballene. Andre satt og så på de andre barna en god stund før de selv begynte å utforske materialet. Det ble kastet i lufta, klemt på, tatt ut av esken og oppi esken igjen, flere tok ballene opp mot kinnet og kjente på de. Alle 13 barna var like delaktige, på hver sin måte - vellykket! :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar