torsdag 10. januar 2013

"Nytt" rom


Tidligere denne uka planla og gjennomførte vi en tur til Ikea for å gjøre noe med det fysiske miljøet inne på det ene rommet på Gullfuglen. Med rundinger, kuler, sirkler og baller i tankene kom vi tilbake med diverse ting fra Ikea som vi dekorerte rommet med. Kuler i taket var med på å gjøre rommet lavere og mer intimt. Hyllene hadde vi fra før, men de fikk ny plass. Stoffet hadde vi også hengende i taket, men nå fikk det lov til å henge ned. Vi ville skape flere rom i rommet, siden barn liker å være i små rom. Og ved å flytte på hyllene og la stoffet henge ned, gjorde vi nettopp det.

Vi er jo en Reggio Emilia-inspirert barnehage, og rommet som den tredje pedagog er derfor viktig i vårt arbeid. Barns læring og danningsprosess skjer i samspillet mellom barnet, pedagogen og det pedagogiske rommet, slik det materialiseres i de fysiske omgivelsene, miljøet og arkitekturen som omgir barnet. Barna setter seg i relasjon til et sted, og rommet blir betraktet som en viktig medaktør i barns dannelsesprosesser, skriver Amundsen m. flere (2007) i en rapport om Barn og rom utgitt av Dronning Mauds Minne Høgskole for Førskolelærerutdanningen. Vi ville skape et sannelig rom som tar vare den kroppslige toddlerleken, samtidig gi rom for utforsking og muligheter til å gjemme seg litt bort.

Det var noen spente damer som kom på jobb dagen etter for å se hvordan barna opplevde rommet vi hadde skapt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar